DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Parçacık Fiziğine Giriş II
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
PHYS 402
Güz/Bahar
2
2
3
5
Ön-Koşul(lar)
 PHYS 401En az FD notu almış olmak
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Temel parçacıkları ve bu parçacıkların etkileşmelerini öğrenerek doğanın işleyişini en temel düzeyde anlamak.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Kuark ve leptonların zayıf etkileşmelerini hesaplayabilir.
  • Güneş nötrino probleminin ve nötrino salınımlarının farkına varır.
  • Nötrino deneylerinden haberdar olur.
  • Evrenin yaratılışı sırasında maddenin niye antimaddeden fazla olduğunun sebepler hakkında kafa yorar.
  • Acayip mezonlarda madde-antimadde salınımının kökenini anlar.
  • Elektromanyetik teori ile zayıf teoriyi birleştirerek yorumlayabilir.
  • Kütlenin kökenini açıklayabilir.
  • Parçacık fiziğinin çözülmemiş sorularını tartışabilir.
Ders Tanımı Kuark ve leptonların zayıf etkileşmesi, nötrinolar ve salınımları, CP ihlali ve hadronların zayıf etkileşmesi, elektro-zayıf birleşmesi, Higgs bozonu, standart model ve ötesi gibi konular tartışılacaktır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Zayıf etkileşme Chap. 11 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 285-298.
2 Zayıf etkileşme ve leptonların zayıf etkileşmesi Chap. 11 ve 12 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 298-318.
3 Leptonların zayıf etkileşmesi Chap. 12 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 319-329.
4 Nötrinolar ve nötrino salınımları Chap. 13 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 329-350.
5 Nötrinolar, nötrino salınımları ve CP ihlali Chap.13 ve 14 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 351-367.
6 CP ihlali ve zayıf hadronik etkileşmeler Chap. 14 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 368-383.
7 CP ihlali ve zayıf hadronik etkileşmeler Chap. 14 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 384-401.
8 Elektro-zayıf birleşmesi Chap. 15 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 402-415.
9 Elektro-zayıf birleşmesi Chap. 15 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 415-426.
10 Standart modelin doğruluğunu gösteren olgular Chap. 16 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 428-442.
11 Standart modelin doğruluğunu gösteren olgular Chap. 16 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 442-460.
12 Higgs bozonu Chap. 17 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 460-476.
13 Higgs bozonu Chap. 17 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 477-493.
14 Standart model ve ötesi Chap. 18 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 494-510.
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı

Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, Cambridge University Press, 2013.

Önerilen Okumalar/Materyaller

B.R. Martin and G. Shaw, Particle Physics,  (3rd ed.) 

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
2
50
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
32
1
32
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
2
15
Final Sınavı
1
24
    Toplam
150

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Temel ve ileri düzeydeki, fenomonolojik ve uygulamalı fizik kuramlarına hakim olur ve bunları kullanır,

X
2

Sorunları tanımlar, analiz eder ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretir,

X
3

Fiziğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilme ve modelleme yapar, kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakar ve bunları yeniler,

X
4

Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarır,

X
5

Fizik alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır,

X
6

Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular,

7

Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur,

8

Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlar ve çözümleri taşır, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar,

X
9

Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yeniler, kendini geliştirir, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur,

X
10

Fizik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar ve yürütür,

X
11

Bir yabancı dili kullanarak Fizik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar, ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)

X
12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır,

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest